Приклади до завдань

Розробка урока з предмета Трудове навчання у 5 класі
Проект: Об'ємна м'яка іграшка

Основна технологія: Технологія виготовлення м'якої іграшки.

Додаткові технології:

Технологія виготовлення іграшки помпонів,

Технологія виготовлення іграшки зі шкарпеток.

Тема урока: Виготовлення деталей іграшки з помпонів.
Мета:
-       навчити учнів технології виготовлення помпонів;
-       розвивати творчі здібності, прагнення доводити справу до завершення;
-       виховувати естетичний смак, акуратність у роботі, навички працювати у колективі, дотримуватись правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог;                                                                           
Обладнання урока: зразки іграшок з помпонів, зразки помпонів, пряжа, циганська гла, ножиці, картон, презентація до урока (комп'ютер), інструкційно-технологічні картки,  малюнки моделей-аналогів (іграшки з помпонів), шаблони кілець, стікери у вигляді листочків (зеленого кольору) та квіточок (різнокольорові).
Тип урока: комбінований.
Основні терміни: помпон, пряжа, деталь
І Організаційний момент.
Привітання:  Всім доброго дня! День сьогодні насправді чудовий! Гляньте у віконце. Сонечко вам посміхається і ніби каже: “Всім доброго настрою!” Я також бажаю всім чудового настрою!
Вчитель: На столах лежать пам'ятки для учнів. Давайте прочитаємо їх.
Пам'ятка для учнів:
1.     Добрий настрій допомогає бути активним на уроці.
2.     Будьте уважні і чуйні.
3.     Не бійтесь помилятися! Не помиляється той хто ничого не робить!
Вчитель: Працюємо в групах. Кожен має своє доручення. Давайте їх розподілимо?
-       Командир (організує роботу в групі)
-       Скарбничий (відповідальний за підрахунок балів)
-       Консультант (допомогає іншим учням в групі, пільнує час до завершення кожного етапу уроку, нагадує групі про час)
-       Черговий (відповідає за санітарний стан на робочому місці групи)
Пояснення: Скарбничий має дві скриньки. Одна з фішками, друга - порожня. Порожня скринька — скринька досягнень групи на уроці. Скринька з фішками є робочою скринькою скарбничого. Кожна фішка означає 1 бал. Бали нараховуються групі за правильну відповідь, за виконану практичну роботу тощо. В разі правильної відповіді, правильного виконання практичної роботи, скарбничий перекладує одну фішку з робочої скриньки у скриньку досягнень групи. Група, що набрала найбільшу кількість фішек вважається переможцем. Фішка — не має відношення до оцінки учня! Це самооцінювання учнями своєї роботи! Наприкінці уроку можна відзначити групу-переможця, надихнути інші групи на більш активну роботу на наступному уроці.
Вчитель: Працюємо відповідно до правил. Подивіться на дошку! Ми з вами — команда. А справжня команда має такі правила в роботі:
1.     Говори — один!
2.     «Вільні ноги»!
3.     Телефон не заважає, а допомогає!
4.     Взаємодопомога!
5.     Чистота та лад!
6.     Цінуємо час!
Пояснення: Близько року тому, в одному з класів ми з учнями випрацювали ці правила. Згодом їх підтримали учні інших класів. Тепер на кожному уроці я пропоную дітям працювати за ціми правилами, в них можна вносити корективи та доповнювати їх в залежності від особливостей класу (вік учнів, тема і спрямованість уроку тощо).
1.     Правило № 1 означае, що неможна перебивати вчителя, товарища і задавати питання, або надавати відповідь слід лише тоді коли інший договорить.
2.     Правило № 2 означає, що не треба питати дозволу за дрібницями, а не заважаючи іншим та вчителю, можна вийти, відповісти на ТЕРМІНОВИЙ, або ВАЖЛИВИЙ телефонний дзвінок, вимити руки, вийти з класу через ПОВАЖНУ причину тощо.
3.     Правило № 3 означає, що можна користуватися інтернетом під час уроку, якщо учень не розважається, а шукає необхідну інформацію для виконання завдання.
4.     Правило № 4 означає, що учні мають право просити в разі потреби допомоги у товарища, а групи -допомоги одна одній.
5.     Правило № 5 означає, що учні повинні дотримуватися не тільки охайності на робочому місці, але й поважати один одного, не кричати, не шуміти, а поводити себе спокійно у всіх випадках.
6.     Правило № 6 означає, що учні не повинні відволікатися на сторонні питання, а зосередитися насамперед на темі урока.

ІІ Актуалізація
Вчитель: Вам було дане завдання підготувати цікаві повідомлення, загадки, прислів'я про матеріали, інструменти, пристосування про які ми говорили на минулому уроці.
Здивуєте мене? Хто перший готовий виступати?
(Виступи учнів про історію швейної голки, ножиць, пряжі, волокон тощо)
Вчитель: Молодці! Відповідально підійшли до завдання!
Пояснення: якщо учні не підготувалися до уроку, вчитель самостійно загадує загадки, а учні відповідають.
Варіанти загадок:
- Чорні, білі, кольорові,
Шити всі вони готові:
Сукні, шапки, рушники,
Допоможуть вам (нитки)
- Шию я і вишиваю,
Хоч одну лиш ніжку маю,
Але все робить встигаю.
(Голка)
- Два кільця, два кінця
Посередині цвяшок?
(Ножиці)
- Хоч вона не їжачок,
Зате повна гілочок.
(Подушечка-гольниця)
Вчитель: Всі молодці!
Вчитель: А теперь пограємо в гру “Вірю — Не вірю!”
Пояснення: в грі використовуются зелені та червоні картки. Зелена картка  означає “Вірю!” (в тексті знак “+”), а червона - “Не вірю!” (в тексті знак “ - ”). За правильну відповідь групі нараховується 1 бал.
Вчитель: Будьте дуже уважні!
1.     Волокна бувають:
рослинного походження (+)
тваринного походження (+)
електричного походження ( - )
хімічного походження (+)
2.     Пряжу виготовляють:
з ялинкових голок ( - )
з волокон (+)
3.     До натуральних волокон відноситься:
льон (+)
хмара ( - )
бавовна (+)
вовна (+)
блискавка ( - )
шовк ( + )
Молодці!
ІІІ Мотивація
Вчитель: На уроках Образотворчого мистецтва я завжди вам говорю «Узяв до рук пензлика — одразу перетворився в художника!»
Зверніть увагу на нашу виставку. Перед вами гарні, різнокольорові іграшки. А це матеріалм'яка, пухнаста пряжаз якої вони зроблені.
(Вчитель демонструє учням пряжу та іграшки)
Вчитель: Іграшки налаштовують на диво та казку. І ми перетворюємося в чарівників. Тому що ми створюємо чарівних мешканців казкиіграшки з клаптиків пряжі, з помпонів.
Чарівники-командири! Прошу підійти і обрати назви своїм командам.
Пояснення: на столі розкладені картки з назвами команд, наприклад: “Добрі чарівники”, “Веселі чарівники”, “Казкові чарівники”, “Справжні чарівники”.
IV Повідомлення теми урока.
Вчитель: Починаємо творити дива!
Тема урока - “Виготовлення деталей іграшки з помпонів”.
V Очікувані результати
Вчитель: А теперь, давайте разом з вами подумаємо, чого саме ви очікуєте від нашого урока.
Бачите на малюку дерево? Давайте прикрасимо його листячками, почіпемо листячка за нашими побажаннями на гілках дерева.
Ось вам підказка:
“Сьогодні на уроці я хочу...”
- дізнатися...............................................(що таке........................?)
- зрозуміти...............................................(як це робити?)
- навчитися.............................................(виготовляти....................)
Пояснення: дерево намальовано на ватмані, або на дошці. Учні пишуть свої побажання на стікерах у вигляді листочків (зеленого кольору) та прикріплюють їх до гілок дерева. Побажання формулюються на основі інформації слайда № 6: “Дізнатися, що таке ...?”. “Зрозуміти, як це робити?”, “Навчитися виготовляти...!”
Учні швидко прикріпляють стікери та оголошують написаний на них текст.
У випадку, якщо неможливо задіяти всіх учнів (обмаль часу, великий клас тощо) це роблять командири груп.
Вчитель: відмінно! Тепер ми з вами знаємо чого ми хочемо досягти на нашому уроці!
VI Техніко-технологічні відомості
(слайд № 7; малюнки, демонстрація виробів)
Вчитель: Помпон — куляста прикраса з ниток. Англіське словоpom pon” — означає маленьку пухнасту собачку породи Шпіц. Англійці дуже дбайливо відносяться до своїх домашніх улюбленців. Так вони ласкаво кличуть всіх пухнастих маленьких собачок.
Помпони можуть бути різних розмірів та кольорів, виготовлені з різних матеріалів: лляної, бавовняної, вовняної пряжі, навіть з паперу.
Помпон — це деталь для виготовлення виробу.
Деталь — це будь-яка частина виробу.
З помпонів можна виготовити фігурки людей, тваринок, пташок, різноманітні прикраси, подарункові сувеніри та багато інших, цікавих речей.
(слайд № 8;  інструкційно-технологічна картка “Виготовлення помпонів”)
Вчитель: А зараз ми ознайомимось з технологією виготовлення помпонів.
Посянення: демонстрація технології виготовлення помпонів на слайді № 8
Вчитель:
1.     Беремо шаблони кілець та обведіть їх на картоні.
2.     Вирізаємо два однакових кільця.
3.     Складаємо два кільця разом.
4.     Обматуємо кільця пряжею.
5.     Розрізаємо ножицями по зовнішньому краю намотані нитки (обережно).
6.     Перев'язуємо міцною ниткою між двома кільцями. Сильно затягуємо і закріпляємо на 2-3 вузла.
7.     Знімаємо кільця з пряжі.
8.     Розпушаємо помпон між долонями. Можна зробити ще помпонів, якщо дозволяє час.
9.     За допомогою голки і нитки з'єднуємо помпон між собою.
10.  Декоруємо помпон (глазки, вушки, носик тощо)
Пояснення: на цьому уроці ми зупиняємося на п.8.
П.п. 9 та 10 — тема наступного урока. Ці пункти слід використати в тому випадку, якщо учні швидко засвоїли тему і виконали практичну роботу раніше запланованого часу, тобто є залишок часу на уроці.
П.10 на цьому уроці може бути виконаний учнєм лише за допомогою вчителя, індивідуально, за наявністю у вчителя елементів декору.
VII Закріплення нового матеріала.
Вчитель: Давайте перевіримо, як ви засвоїли новий матеріал.

1.     Що означає “помпон” англійською мовою?
2.     Що таке деталь?
3.     З чого можна виготовляти помпони?
4.     Чому потрібно міцно закріпити середину помпона?
VIII Руханка “Коник скаче...”
Вчитель: Молодці! Втомились? Тоді трохи розімнемось перед практичною роботою!

(проводиться руханка)
IX Практична робота
Вчитель: Сьогодні ми працюємо з гострими, ріжучими та колючими предметами! А ще — з електричним обладнанням. Давайте згадаємо, як треба працювати з таким інструментом?
Пояснення: вчитель завдає питання, а учні відповідають.
Правила безпечной  праці
1)    Гра “Чомучка”

Вчитель: Нагадую, що за правильні відповіді додається 1 бал групі.
-       Чому голку треба вколювати у подушечку-гольницю коли нею не працюють?
-       Чому ножиці, коли ними не працюють, повинні бути закриті?
-       Чому неможна розмахувати гострими колючими та ріжучими предметами?  
-       Чому з електронагрівальними приладами треба бути особливо обережним?
2)    Вступний інструктаж
Вчитель: перед вами лежать малюнки моделей-аналогів іграшок з помпонів. Вони необхідні для того, щоби ви могли зрозуміти скільки деталей потрібно для іграшки яку буде робити ваша група. Також перед вами шаблони кілець, пряжа, інструменти тощо. Тепер прошу уваги! Ви бачили виготовлення помпона на слайді. Тепер я покажу як його виробляють.

Пояснення: вчитель самостійно показує учням як робиться помпон.  Повинні бути заготовлені зразки в стадії обробки, які вчитель демонструє учням.
Вчитель: Якщо немає питань, то починаємо нашу роботу.

Х Поточний інструктаж.
Цільові обходи:
-       З метою перевірки організації робочого місця.
-       З метою дотримання технології.
-       З метою дотримання правил безпеки
-       З метою допомоги в виготовленні виробу
-       З метою перевірки дотримання санітарно-гігієнічних вимог
XІ Завершувальний інструктаж.
Вчитель: Завершуємо роботу. Ховаємо ножиці, голки, на столах повинні залишитися лише роботи.

Пояснення: вчитель повинен упевнитись, що на столах, а також в виробах виготовлених учнями, немає голок, ножить та інших небезпечних предметів!

Впчитель: Презентуємо свої роботи. За командою “Ми чарівники!”, давайте підіймемо свої роботи вгору?
Вчитель: Ми — чарівники!
(Учні підіймають над собою свої роботи)

Вчитель: Молодці! А тепер швидко підраховуємо бали, і наші скарбничі додадуть кожному заслужені бали за його працю.

(Скарбничі рахують фішки, оцінюють роботу своєї групи)

Вчитель: Скарбничі, прошу повідомити результати.

(Вчитель записує бали на дошці, визначає групу-переможця)

Вчитель: Молодці! Дружньо працювали, поралися, допомогали один одному і в результаті, як самі бачите — отримали добрий результат!
Пояснення: дуже важливо похвалити учнів за роботу і відзначити, насамперед, позитивні моменти уроку.
XIІ Рефлексия
Вчитель: А тепер, давайте ще раз прикрасимо наше дерево?
Візміть стікери-квіточки і напишіть на них по одному слову, яким ви можете охарактерізувати наш урок?
Ось вам підказка:
(слайд № 8; рефлексія)
Пояснення: на слайді виведені питання:
-       Чи сподобався урок?
-       Чи дізналися щось нове?
-       Чи знадобиться це вам в житті?
Вчитель: Прикрасьте наше дерево квіточками!
(Учні прикріпляють квіточки-стікери до гілок дерева та озвучують побажання)
Вчитель: Подивіться як розквітло наше дерево! Тепер я точно бачу, що урок вам сподобався!
Пояснення: у випадку, якщо час не дозволяє всім учням вийти до дошки та прикріпити квітки до дерева, групи радяться і це роблять командири груп.
XIIІ Прибирання робочих місць.
Вчитель: запишіть домашнє завдання.

1.     Підготувати малюнки моделей-аналогів іграшок  з помпонів.
2.     Підготувати готові помпони.
3.     Елементи декора для завершенні іграшки (гудзики, стрічки, глазки, вушка тощо).
4.     Принести матеріали, інструменти, пристосування.

(слайд № 9; «Дякую за урок!»)

Комментариев нет:

Отправить комментарий